Υγεία & Διατροφή

Εμμηνόπαυση

Εμμηνόπαυση

Όταν το γυναικείο σώμα αλλάζει

Οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν οστεοπόρωση απ' ότι οι άνδρες. Γενικά έχουν μικρότερα οστά απ' ότι οι άνδρες και επίσης βιώνουν μια γρήγορη μείωση της οστικής μάζας κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, λόγω της έλλειψης οιστρογόνων που έχει ως αποτέλεσμα τη σύνθεση μικρότερης ποσότητας οστού από αυτή που αποικοδομείται.

Όταν είστε νεότερη, τα οιστρογόνα βοηθούν να προστατευθούν τα οστά σας, μόλις όμως μπείτε στην εμμηνόπαυση, τα επίπεδα οιστρογόνων πέφτουν απότομα, το οποίο σημαίνει πως οι πιθανότητες να αναπτύξετε οστεοπόρωση μπορεί να αυξηθούν.

Οι γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση πρέπει να συμβουλεύονται τον γιατρό τους για τις ειδικές εξετάσεις που υπάρχουν για τη διάγνωση της οστεοπόρωσης. Η μέτρηση της οστικής πυκνότητας και ειδικές βιοχημικές αναλύσεις δείχνουν επακριβώς το μέγεθος της οστικής απώλειας και αν απαιτείται ειδική θεραπεία. Οι άντρες επίσης έχουν αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξουν οστεοπόρωση καθώς μεγαλώνουν όμως αυτό συμβαίνει αργότερα απ' ότι στις γυναίκες.

Η λήψη της σωστής ποσότητας ασβεστίου και βιταμίνης D στη διατροφή σας μαζί με ασκήσεις ανάληψης σωματικού βάρους είναι τα βασικά αλλά πολύ σημαντικά βήματα στο να διατηρήσετε την δύναμη και την υγεία των οστών σας σε όλη τη ζωή σας.
Η κατάλληλη ποσότητα ασβεστίου σε καθημερινή βάση είναι ιδιαίτερα σημαντική ιδιαίτερα κατά την περίοδο της εμμηνόπαυσης, επειδή η απορρόφηση ασβεστίου επιβραδύνεται, λόγω των χαμηλών επιπέδων οιστρογόνων. Κάθε κύτταρο στο σώμα μας, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων στην καρδιά, τα νεύρα και τους μύες εξαρτώνται από το ασβέστιο. Η έλλειψη ασβεστίου μπορεί να κάνει τα οστά να γίνουν εύθραυστα εσωτερικά και συνεπώς να σπάνε πολύ εύκολα. Μελέτες σε μεγαλύτερους ενήλικες δείχνουν πως επαρκής πρόσληψη ασβεστίου και βιταμίνης D μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο καταγμάτων.

Εμμηνόπαυση


Οι δομικοί λίθοι για καλή οστική υγεία

Η οστική πυκνότητα φθίνει καθώς μεγαλώνουμε ενώ και οι περισσότεροι από μας επίσης γινόμαστε όλο και λιγότερο δραστήριοι. Ο ανθυγιεινός τρόπος ζωής και η μη τήρηση των τριών σημαντικών δομικών λίθων για καλή οστική υγεία -σβέστιο, βιταμίνη D και άσκηση- αυξάνουν σημαντικά τον κίνδυνο που έχετε να αναπτύξετε οστεοπόρωση.

  •  Μαζί με την κατάλληλη άσκηση, τη διακοπή του καπνίσματος και τον περιορισμό του αλκοόλ, η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία και τη διατήρηση υγιών οστών σε όλη τη διάρκεια της ζωής, ιδίως κατά την περίοδο μετά την εμμηνόπαυση. Η καθημερινή λήψη των συνιστώμενων ημερήσιων ποσοτήτων γαλακτοκομικών προϊόντων, όπως το γιαούρτι και το γάλα, για να λαμβάνετε επαρκείς ποσότητες ασβεστίου, βιταμίνης D, πρωτεΐνης και άλλων θρεπτικών στοιχείων για τα οστά, μπορούν να σας βοηθήσουν να θέσετε τις βάσεις για καλή οστική υγεία σε όλη την υπόλοιπη σας ζωή.
  •  Οι θετικές επιλογές στον τρόπο ζωής ως παιδιά και ενήλικες μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο που υπάρχει για οστεοπόρωση και για άλλα πιθανά προβλήματα που αφορούν τα οστά και τα οποία αυξάνονται με την ηλικία. Η άσκηση, η υγιεινή διατροφή καθώς και αλλαγές του τρόπου ζωής μπορούν να καθυστερήσουν την οστική απώλεια που συνήθως συμβαίνει όσο μεγαλώνουμε και μπορούν να βοηθήσουν να μειωθεί ο κίνδυνος κατάγματος στα οστά μας. Αν είστε άπειροι με μια άσκηση ή σκέφτεστε να ξεκινήσετε κάτι νέο, επιλέξτε μια δραστηριότητα που να είναι συμβατή με τον τρόπο ζωής σας, που να απολαμβάνετε και που να είναι αποτελεσματική για τη βελτίωση της οστικής δύναμης. Η άσκηση μπορεί επίσης να βοηθήσει να επιταχυνθεί η αποκατάσταση που ακολουθεί μετά από ένα κάταγμα. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε ένα πρόγραμμα γυμναστικής, ιδιαίτερα μάλιστα αν παίρνετε φάρμακα που έχουν επίδραση στο συγχρονισμό των κινήσεων και στην ισορροπία σας.
Δεν διεγείρουν όλες οι μορφές άσκησης τα κόκκαλα. Η άσκηση που είναι χρήσιμη για τη μείωση του κινδύνου της καρδιοπάθειας δεν θα αυξήσει απαραίτητα την οστική πυκνότητα. Η κολύμβηση και η ποδηλασία, για παράδειγμα, είναι άριστες μορφές άσκησης για τη βελτίωση της φόρμας και της λειτουργίας της καρδιάς και των πνευμόνων, όμως αυτές οι δραστηριότητες δεν είναι ανάληψης σωματικού βάρους και δεν επηρεάζουν άμεσα την οστική πυκνότητα.

Εξοπλιστείτε με Υπομονή! Η αύξηση της οστικής πυκνότητας στα νεαρά άτομα μετά από άσκηση διαρκεί τουλάχιστον 3-4 μήνες, οπότε αντιλαμβάνεστε ότι μπορεί να σας πάρει περισσότερο χρόνο αν έχετε οστεοπόρωση ή είστε μεγαλύτερης ηλικίας. Έτσι, μην περιμένετε να δείτε μεγάλες αλλαγές στην οστική σας πυκνότητα μέσα στην πρώτη εβδομάδα γυμναστικής. Θα δείτε διαφορά, αλλά σταδιακά.