Υγεία & Διατροφή

Μέταλλα γάλακτος

Μέταλλα γάλακτος

Το καλό του γάλακτος

Το γάλα είναι μια τροφή που καταναλώνεται ευρέως σε όλο τον κόσμο. Είναι μείζον συστατικό υλικό σε χιλιάδες φαγητά και ροφήματα προσφέροντας επιπρόσθετη διατροφική αξία. Το γάλα περιέχει βασικά θρεπτικά στοιχεία και ειδικότερα τα περισσότερα στοιχεία από οποιαδήποτε άλλη τροφή, αποτελούμενο από ένα μοναδικό μείγμα υδατανθράκων, πρωτεϊνών, λιπαρών, βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι η βασική πηγή πρόσληψης ασβεστίου. Αν και το ασβέστιο περιέχεται και σε άλλες τροφές, συνήθως εκεί βρίσκεται σε μορφή σύμπλοκου άλατος και δεν απορροφάται επαρκώς στον οργανισμό.

Αναγνωρίζεται ότι το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι η καλύτερη πηγή ασβεστίου και άλλων δομικών για τα οστά θρεπτικών στοιχείων. Η πρόσληψη ασβεστίου από το γάλα έχει πολλά πλεονεκτήματα, καθώς το ισορροπημένο προφίλ μεταλλικών στοιχείων ενισχύει την απορρόφηση του ασβεστίου και τη διατήρηση αυτών για αρκετό χρόνο σε καλές ποσότητες στον οργανισμό.

Οι επαγγελματίες υγείας επιμένουν στη χρήση ασβεστίου από το γάλα το οποίο θεωρείται ως η "κύρια πηγή" του ασβεστίου. Είκοσι ένα μεταλλικά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένου του ασβεστίου, είναι απαραίτητα για μια φυσιολογική ανθρώπινη ανάπτυξη και μεταβολισμό. Τα είκοσι ένα αυτά μεταλλικά στοιχεία βρίσκονται στο γάλα, κάνοντας το γάλα την πρωταρχική φυσική πηγή των βασικών μεταλλικών στοιχείων.
Κανένα συμπλήρωμα ασβεστίου, δεν είναι αποτελεσματικό εφόσον δεν συνδυάζεται με την λήψη των απαραίτητων βιταμινών και μετάλλων, τη σωστή διατροφή και την κατάλληλη άσκηση. Εκείνο όμως που μπορεί να ειπωθεί είναι ότι τα συμπληρώματα ασβεστίου από μόνα τους μπορούν βοηθήσουν έως ένα σημείο να καθυστερήσει ή να σταματήσει η οστική απώλεια. Υπάρχουν πράγματι αρκετοί άλλοι παράγοντες που βοηθούν στη αύξηση της οστικής πυκνότητας και η πηγή του ασβεστίου είναι ο βασικότερος παράγοντας.

Θρεπτική σύνθεση του γάλακτος

Μια λεπτομερής ανάλυση της σύνθεσης των θρεπτικών στοιχείων του γάλακτος παρατίθεται παρακάτω για καλύτερη κατανόηση των πλεονεκτημάτων που προσφέρει η κατανάλωσή του στην υγεία του ανθρώπινου οργανισμού:

Γάλα πλήρες ανά 100ml %ΠΑ
Ενέργεια (kcal) /(kJ) 68/282 3.4
Πρωτεΐνες (g) 3.4 6.8
Υδατάνθρακες (g) 4.7 1.8
εκ των οποίων σάκχαρα (g) 4.7 5.2
Λιπαρά (g) 4.0 5.7
εκ των οποίων κορεσμένα 2.6 13
Θιαμίνη (mg) 0.03 2.7
Ριβοφλαβίνη (mg) 0.24 17.1
Νιασίνη (mg) 0.2 1.2
Νιασίνη από Τρυπτοφάνη (mg) 0.6 3.7
Βιταμίνη B6 (mg) 0.06 4.3
Βιταμίνη B12 (μg) 0.9 36
Φυλλικό οξύ (μg) 8 4
Παντοθενικό οξύ (mg) 0.60 10
Βιοτίνη (μg) 2.6 5.2
Βιταμίνη C (mg) 2 2.5
Ρετινόλη (μg) 31 3.9
Βιταμίνη E (mg) 0.08 0.6
Αλάτι (mg) 44 0.7
Κάλιο (mg) 160 8
Ασβέστιο (mg) 122 15.2
Μαγνήσιο (mg) 11 2.9
Φώσφορος (mg) 96 13.7
Σίδηρος (mg) 0.03 0.2
Ψευδάργυρος (mg) 0.4 4
Χλωριούχα (mg) 92 11.5
Σελήνιο (μg 1 1.8
Ιώδιο (μg)  32 21.3
ΠΑ: Ποσότητα Αναφοράς    
Ποσότητα Αναφοράς ενός μέσου ενήλικα (8400kJ/2000kcal)  
Πηγή: Food Standards Agency, 2002    

Βιοδιαθεσιμότητα

Τα ευεργετικά αποτελέσματα του ασβεστίου του γάλακτος, το οποίο και το καθιστά ανώτερο από άλλες πηγές ασβεστίου, γίνονται εμφανή όταν συγκρίνει κανείς την αύξηση της οστικής μάζας από την κατανάλωση. Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι η αύξηση στην οστική μάζα που επιτυγχάνεται με τη λήψη ασβεστίου του γάλακτος υπάρχει ακόμη μετά από αρκετά χρόνια και αφού η λήψη έχει σταματήσει. Η βιοδιαθεσιμότητα του ασβεστίου από μια τροφική πηγή αξιολογείται καλύτερα μετρώντας το αποτέλεσμα του στις μεταβολές της οστικής μάζας με την πάροδο του χρόνου.

Οι έρευνες βιοδιαθεσιμότητας ασβεστίου από γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα σε σύγκριση με αυτή από μη οργανικό ασβέστιο έχουν δείξει πως η απορρόφηση του ασβεστίου του γάλακτος είναι τόσο καλή όσο εκείνη από άλλες πηγές ασβεστίου. Είναι σε σχέση με τα αποτελέσματα στην αύξηση της οστική μάζας που το ασβέστιο του γάλακτος αποδεικνύεται να είναι ανώτερη από τις μη οργανικές πηγές ασβεστίου. Αυτό γίνεται προφανές σε μελέτες που δείχνουν πως το όφελος στην οστική πυκνότητα που επιτυγχάνεται από συμπληρώματα ασβεστίου γάλακτος υπάρχει ακόμα χρόνια αφότου έχουν διακοπεί τα συμπληρώματα. Αντίθετως, η αύξηση της οστικής μάζας που επιτυγχάνονται από συμπληρώματα με μη οργανικό ασβέστιο έχουν δείξει να αντιστρέφονται στα επίπεδα αναφοράς όταν η αγωγή με αυτά συμπληρώματα ασβεστίου έχει πάψει.